City crest

stemma

The city crest of Monteroni di Lecce has a blue background and represents three hills surmounted by an olive tree and a palm tree with two silver stars of eight rays.

The external ornaments are common in any Italian city crest.

These elements summarize the history of the City of Monteroni di Lecce:

• the hills are the place where the Roman recruits used to practise;
  • the olive tree indicates that the territory is healthy;
  • the palm tree was a plant dear to the Cretans.
  • the stars represent deities worshipped by the Cretans.

According to the mythology, people from Lecce are believed to be descendants from Idomeneus, King of Crete, and they used to consider Monteroni as a place to spend their vacations.